header achtergrond Header visual
Ondernemers

Update vanuit de werkgroep ondernemers betrekken

Ongeveer de helft van de Utrechters voelt zich (wel eens) eenzaam. Als dit gevoel langer aanhoudt, zorgt het niet alleen voor mentale last; het is ook fysiek ongezond. Ondernemers kunnen de sleutel zijn tot meer verbinding. In het najaar is er een werkgroep vanuit Utrecht Omarmt gestart om ondernemers te betrekken bij de aanpak eenzaamheid. Er zijn 55 ondernemers geïnterviewd en op 29 januari vond de netwerkbijeenkomst ‘Samen werken aan een verbonden Utrecht' plaats, speciaal voor ondernemers. Waar lopen zij tegenaan? Wat doen ze al? En wat hebben ze nog nodig? Het werd allemaal besproken, met inspirerende voorbeelden van de Fietskoerier en de Utrechter.

De netwerkbijeenkomst ‘Samen werken aan een verbonden Utrecht' op 29 januari werd georganiseerd door GeluksBV in samenwerking met Utrecht Omarmt en de Utrechtse Uitdaging. Bij de bijeenkomst waren ondernemers aanwezig uit verschillende sectoren zoals een schoonheidsspecialiste, filiaalmanagers van supermarkten en horecapersoneel. 

Oogcontact

De aftrap was een oefening waarbij mensen die elkaar niet kennen elkaar lang in de ogen kijken en vervolgens een persoonlijk verhaal delen over eenzaamheid. De oefening bleek letterlijk en figuurlijk een eye-opener. Want hoe anders wordt het gesprek na diep oogcontact?

 

Ondernemers

Twee ondernemers presenteerden hun ervaringen en visie:

  1. De Fietskoerier
    Tobias van de Fietskoerier vertelt over de vele ritjes die hij en zijn collega’s maken voor onder andere apotheken. Zij doorkruisen dagelijks vele malen de hele stad, wat voor veel contactmomenten zorgt. Zowel op straat als bij het afleveren van de pakketten. 

    De Fietskoerier kiest er bewust voor om per aflevering meer tijd te begroten dan bijvoorbeeld gangbaar is. De koeriers zijn vrij in het bepalen bij welk adres ze wat langer ‘stilstaan’ en waar ze gewoon snel door kunnen. Ook als er een urgente situatie is die om acute actie gaat, mogen koeriers daar tijd voor nemen, die ze ook krijgen uitbetaald. De Fietskoerier wil als bedrijf graag contact maken met zijn klanten, maar tijd = geld. En uiteindelijk moeten wel alle pakjes op tijd worden bezorgd. Contact lijdt dus eigenlijk onder het businessmodel.

  2. De Utrechter
    Bjorn van horecazaak de Utrechter vertelt over wat zij doen om verbinding tussen mensen te realiseren. Voorbeelden zijn een gratis avond voor dak- en thuislozen voorafgaand aan Uit Je Dakloos 2022. Hieruit zijn hechte vriendschappen ontstaan en de gasten voelden zich ‘eindelijk gelijkwaardig behandeld’. Een ander initiatief was een avond voor mensen die betrokken waren bij of getuige waren van de tramaanslag. Door erover te kunnen praten ontstaat verbinding, juist ook na een tragische aanleiding. 

    Volgens Bjorn kun je als horecabedrijf prima voor verbinding zorgen, zonder dat je maatschappelijk werk gaat doen. Hij is nog op zoek naar iets duurzamers. Een gratis kopje koffie aanbieden is zo gedaan, maar hoe zorg je voor diepere en langduriger verbinding?

Groepssessies

De ondernemers en organisaties gingen tweemaal in groepjes uit elkaar. Ze wisselden uit wat ze in de praktijk al deden en voor wie, wat de obstakels zijn die ze tegenkomen en wat ze nodig hebben om verder te komen. Wat naar voren komt is de behoefte aan meer samenwerking in de wijk. Er wordt al heel veel gedaan, maar welke organisatie doet wat, waar en voor welke doelgroep? En ook: welke onderneming doet iets speciaals? Daarnaast gaven meerdere ondernemers aan dat ze ook eenzaamheid tegenkomen onder hun personeel en ervoor open staan om meer impact te maken tijdens hun klantcontact momenten. 

Er is altijd behoefte aan actieve en creatief denkende ondernemers die echt willen investeren in verbinding en die mensen in beweging kunnen en willen brengen. Daar kan ‘opleiding’ voor nodig zijn. Hoe is dat te realiseren?


Afsluiting

Ester Vlaming, coördinator van Utrecht Omarmt, vertelt tot slot wat het netwerk Utrecht Omarmt inhoudt. Wil je meer informatie over het netwerk of wil je je aansluiten, kijk dan op deze pagina. Heb je nog vragen, neem dan contact op met Ester via ester.vlaming@nizu.nl.

Met dank aan de Social Impact Factory voor de gastvrijheid en De Utrechter voor de catering.

 

Vervolg

Naast de netwerkbijeenkomst op 29 januari zijn er ook 55 ondernemers geïnterviewd door de werkgroep. De opbrengsten van de netwerkbijeenkomst en interviews worden momenteel uitgewerkt en de betrokken ondernemers worden uitgenodigd voor een vervolg bijeenkomst eind maart. We zorgen dan voor een wrap-up van de resultaten en presenteren een aantal concrete vervolgstappen die we graag bij de ondernemers willen toetsen.

 

Werkgroep

Partners van de kerngroep van Utrecht Omarmt hebben besloten hun expertise, netwerk en krachten te bundelen en een gezamenlijk plan op te stellen voor het versterken en faciliteren van ondernemers in de aanpak eenzaamheid. De werkgroep bestaat uit Oog voor Utrecht, KAPLAN CONSULT, GeluksBV, de Utrechtse Uitdaging, Buurtpact Transwijk (Dock & Vecht en IJssel) en het Netwerk Informele Zorg Utrecht (NIZU). De Gemeente Utrecht is ook betrokken. De financiering voor dit project komt uit het Gezond en Actie Leven Akkoord (GALA).

 

Partners Utrecht Omarmt

Toon alle {{totalItems}} partners
www.utrechtomarmt.nl | LinkedIn Utrecht Omarmt | privacy