header achtergrond Header visual
Samenwerking Week van de eenzaamheid

NS, ProRail, De Luisterlijn en Go mingle op Utrecht centraal in de Week tegen Eenzaamheid

Tijdens de Week tegen Eenzaamheid is er op 2 en 3 oktober campagne gevoerd op het station Utrecht centraal door de netwerkpartners NS, ProRail, De Luisterlijn en Go mingle. Het thema was oog hebben voor elkaar en contact maken.

Zo konden reizigers een gratis kaartje sturen, zomaar aan iemand aan wie ze dachten. 

Op het Jaarbeursplein werd koffie uitgedeeld aan voorbijgangers. Het concept van de actie was simpel: reizigers kregen een gratis kopje koffie aangeboden en moesten in ruil daarvoor een kleine tegenprestatie leveren door een tweede beker koffie aan een wildvreemde te geven. De bedoeling hiervan is dat er gesprekjes ontstaan tussen mensen die elkaar niet kennen en zich wellicht eenzaam of somber voelen.

Vriendschapsplatform Go mingle heeft 350 mensen gesproken om behoeftes te peilen hoe mensen aan elkaar verbonden kunnen worden om er samen op uit te gaan. Wat blijkt, ruim 50% van de ondervraagden blijft thuis als er niemand is die mee wil of kan als ze op pad willen. Het zou de ondervraagden ook helpen als er een platform is waar ze iemand kunnen vinden die mee wil gaan.

Hoor jij wat er écht gezegd wordt?

Reizigers konden bij het ‘Luisterhart’ van De Luisterlijn plaatsnemen op een van de zes stoelen. Hier konden ze de kunst van het luisteren ervaren, want hoe luister je nou echt naar een ander? 

Het is de missie van De Luisterlijn om mensen aan het luisteren te krijgen. Ze brengen het belang van luisteren onder de aandacht en stimuleren dat mensen beter naar elkaar luisteren. Contact maken, luisteren met echte aandacht kan het verschil maken. Juist voor mensen die zich eenzaam voelen. Op De kunst van het luisteren (deluisterlijn.nl) kun je horen hoe eenzaamheid klinkt en vind je luistertips en luisterinspiratie. 

 

Meer over de 'Stel je voor' campagne

'Stel je voor' is een campagne die mensen aanmoedigt om meer contact te maken, met als doel dat iedereen zich vrolijker en minder eenzaam voelt. Stel je voor prikkelt om eens uit dat eigen wereldje te stappen. Simpel door ‘hoi’ te zeggen of eens een praatje te maken als je naast elkaar op de bus staat te wachten. Of door iemand een kop koffie te geven en je voor te stellen.

Deze campagne is in 2019 gelanceerd en is een initiatief van NS en ProRail. Op de website van Stel je voor is meer informatie te vinden en op de social media kanalen van Stel je voor wordt inspiratie gedeeld om contact te maken met anderen. 

Vanaf 2019 zijn de NS en ProRail elk jaar tijdens de Week tegen Eenzaamheid actief in Utrecht met deze campagne. 


Koffie uitdelen tijdens de Week tegen Eenzaamheid (2019)

NS, ProRail en de gemeente Utrecht boden om reizigers met elkaar in gesprek te brengen van 2 september tot en met 3 oktober 2019 reizigers gratis koffie aan. Deze actie liep op vijf Utrechtse stations. In totaal zijn er 10.000 kopjes koffie uitgedeeld. Hiervoor werd samengewerkt met NS, ProRail, gemeente Utrecht, Bureau O, Coffeemania, Lunet Werkcafé en GGZ-deskundigen.  

Bekijk hieronder de video van de 'Stel je voor actie' op de Utrechtse stations, voor en tijdens de Week tegen Eenzaamheid in 2019: 



Mondkapjes uitdelen - Zeg ’s hoi (2020)

Op 5 oktober 2020 deelden NS en ProRail, samen met de Luisterlijn, gratis mondkapjes uit met het woord 'hoi' erop. Om tijdens de lockdown mensen aan te moedigen om contact te blijven maken met elkaar.


De kunst van het luisteren (2021)

Tijdens de Week tegen Eenzaamheid in 2021 deelden NS en ProRail ook koffie uit op Utrecht Centraal. Daarnaast was er een luistercampagne 'De kunst van het luisteren' van De Luisterlijn waarbij mensen een luistertest konden doen. In dit artikel vertelt Andre (50), vrijwilliger van de Luisterlijn in Utrecht over deze campagne. 


Lichtjesactie (2021/2022)

Utrecht Omarmt en Stel je voor deelden tijdens de donkere dagen voor kerst in 2021 en op Blue Monday (17 januari 2022) lichtjes uit aan jongeren: een voor henzelf en eentje om weg te geven! Op Stel je voor | Utrecht en in het nieuwsbericht hieronder lees je meer over deze actie: 

 

24 januari 2022
Een lichtpuntje voor onze jongeren
Stel je voor, je loopt op straat en je krijgt ineens twee lichtjes in je handen gedrukt. Tijdens de donkere dagen voor kerst en op Blue Monday (17 januari) hebben we met 40 vrijwilligers letterlijk lichtpuntjes uitgedeeld aan onze Utrechtse jongeren.
Lees verder

 

Partners Utrecht Omarmt

Toon alle {{totalItems}} partners
www.utrechtomarmt.nl | LinkedIn Utrecht Omarmt | privacy