header achtergrond Header visual

Nieuwe filmpjes bij campagne ‘Unbox jezelf en Unbox een ander’

Onlangs ging de campagne ‘Unbox jezelf en Unbox een ander’ van start. Met deze campagne worden jongeren en hun omgeving gestimuleerd om met elkaar in gesprek te gaan over mentale gezondheid. In het kader van deze campagne reist een kunstwerk langs Utrechtse scholen en zijn er campagnefilmpjes gemaakt die het onderwerp onder de aandacht brengen.

De centrale gedachte achter de campagne is het unboxen: jezelf laten zien en delen wat er speelt. De omgeving van jongeren kan hierin een belangrijke rol spelen door het gesprek aan te gaan en te luisteren. In december ligt focus op het thema eenzaamheid. 

Unbox jezelf

‘Unbox jezelf’ is gericht op jongeren die niet lekker in hun vel zitten en zich eenzaam, onzeker, gestrest, leeg en verdrietig voelen. De boodschap is dat je blijkt dat je niet de enige bent die hier last van heeft en dat praten over deze gevoelens en gedachten op kan luchten.

Unbox een ander

‘Unbox een ander’ is gericht op de mensen in de omgeving van jongeren, zij doen er toe. Als vriend, vriendin, ouder, leerkracht, trainer of mentor kan zo iemand degene zijn waar jongeren terecht kunnen als het niet zo goed met ze gaat.
De boodschap is dat je het niet altijd op kunt lossen, maar dat alleen al het luisteren enorm bevrijdend kan zijn voor de ander.

Deel de  campagne

Help je mee om de campagne onder de aandacht te brengen bij jongeren? 

  • Lees hier meer over de campagne: Unbox jezelf en Unbox een ander
  • Het campagnemateriaal (posters, afbeeldingen en posts voor social media) vind je op de website van de Gemeente Utrecht. Hier lees je ook over de mogelijkheid om posters van de campagne te bestellen, zodat je ze kunt ophangen.

 

Filmpjes

Hieronder twee van de filmpjes die in de campagne gebruikt worden.

 

Roos vertelt in deze video hoe haar eenzaamheid is ontstaan en hoe zij het bespreekbaar heeft gemaakt. Bovendien geeft ze tips hoe je kunt helpen als je merkt dat iemand zich eenzaam voelt

Marik vertelt in deze video waar zijn onzekerheid vandaan komt en hoe hij het bespreekbaar heeft gemaakt. Ook geeft hij tips wat je kan doen als je merkt dat iemand zich onzeker voelt

 

Box als campagnesymbool

Wanneer je je niet goed voelt, voel je je opgesloten in je hoofd. Visueel is die conceptgedachte vertaald door in de campagne jongeren te laten zien, die letterlijk met hun hoofd in een kartonnen doos zitten. En het symbool van de campagne is een grote box, beschilderd door een jonge kunstenares: Katinka Kuipers. Op de doos staan ‘uitingen’ van de kunstenares zelf en van jongeren die ze heeft gesproken. Er zijn verschillende scholen die de box tentoonstellen. Hiermee reist het kunstwerk door de stad en komt het gesprek op scholen tot stand. De grote box stond al onder andere al op het St. Bonifatiuscollege, MBO Utrecht, Universiteit Utrecht en in december bij Jou Jongerenwerk. 

 

Partners Utrecht Omarmt

Toon alle {{totalItems}} partners
www.utrechtomarmt.nl | LinkedIn Utrecht Omarmt | Privacy