Fietskoerier bezorgt aandacht aan de deur
19 december 2024
Bewust op de fiets
Ester: “Jullie vertelden tijdens onze bijeenkomst voor ondernemers over het spanningsveld tussen de behoefte aan meer contact en de haast die bezorgers (logischerwijs) hebben. Kun je daar iets meer over vertellen?”
Tobias: “Ja, onze koeriers gaven aan dat ze het soms moeilijk vinden dat ze er vaak niet genoeg tijd is om aandacht te geven aan mensen die dat wel nodig hebben. En dat zijn er in een stad veel. Maar ja, uiteindelijk hebben we gewoon een bedrijf te runnen. Maar kleine acties kunnen een groot verschil maken. Daarom hebben een paar van onze koeriers samen de ‘Ben ik er’ training gemaakt. Daarin leren nieuwe en bestaande medewerkers hoe ze korte, maar waardevolle contacten kunnen creëren met klanten, en hoe ze ook met kleine acties iets kunnen doen. Zoals iemand echt aankijken als je een pakketje afgeeft. Of een compliment geven, of iemand even helpen met de maaltijd uitpakken. Dat soort dingen. Tegelijkertijd is onze core business het snel bezorgen van pakjes. Tijd is dan toch geld, als je het zakelijk bekijkt. Als je overal een praatje houdt, kun je in de gegeven tijd minder pakketjes bezorgen. Daar een balans in vinden is lastig, maar we werken eraan! Wij hebben de bezorgtijd bijvoorbeeld op 3 minuten per aflevering staan, bij sommige andere bezorgdiensten staat het slechts op 12 seconden.”
Extra tijd
Toch ging het wel steeds meer knagen. Toen we daarover vertelden tijdens de bijeenkomst bij Utrecht Omarmt kwam iemand in het publiek met een idee: is het niet mogelijk om geld te doneren, zodat de koeriers wat extra tijd kunnen krijgen voor de mensen die dat echt nodig hebben? Dat idee heb ik meegenomen. En samen met GeluksBV, Videobrouwers, Gemeente Utrecht en dus Utrecht Omarmt, hebben we dat idee ook echt waargemaakt.”
Koerier met signaleerfunctie
Ester: “Ja wat goed. Met zo’n samenwerking kun je zoiets dan toch van de grond krijgen. En het lijkt me ook fijn voor de koeriers, dat ze tijdens hun werk ook echt van betekenis kunnen zijn voor mensen.”
Tobias: “Ja, daar zijn ze inderdaad heel blij mee. En er is nog een extra voordeel: als onze koeriers medicijnen voor apotheken bezorgen, hebben zij een signaleringsfunctie. Als ze zich zorgen maken over een patiënt doordat iemand bijvoorbeeld in de war is of een brievenbus al tijden niet geleegd is, dan geven ze dat door aan de apotheek. Die kunnen dan weer kijken of er hulp nodig is. Het is fijn als er tijd genoeg is om goed te kunnen signaleren en als er dan ook iets kan worden gedaan met dat signaal. We willen die functie graag nog verder uitbreiden, bijvoorbeeld richting welzijnsorganisaties.”
Reacties en donaties
Ester: “Hoe waren de reacties op jullie campagne?
Tobias: “Ja goed! Zeker in het begin hebben we best wel wat aandacht gehad en veel leuke reacties gekregen. Tijdens de Week tegen Eenzaamheid deelden onze fietskoeriers bijvoorbeeld chocola met een leuk kaartje eraan uit aan alle ontvangers van een pakketje. Dit leverde mooie momenten op. Laatst sprak ik een collega die erdoor geïnspireerd was. Hij was ook chocola gaan uitdelen aan bezorgers van andere bedrijven. Gewoon achteraan gefietst, op het raam van de bus getikt en die chocola gegeven. Hij komt ze nog steeds tegen en nu groeten ze elkaar. Zo komen er nog steeds leuke verhalen uit.
Ik ben er sowieso met best veel mensen over in gesprekgeraakt. Zo van hé, wat zegt dit nou over de maatschappij dat je een bedrijf geld moet geven zodat er meer tijd is voor hun koeriers om met mensen te kunnen praten.”
Ester: “Ja dat is wel een interessant vraagstuk. Des te fijner als je dus toch iets kan doen. Hoe gaat het inmiddels met de campagne?”
Tobias: “Er is in totaal voor € 415 gedoneerd, veel verschillende mensen hebben een kleine donatie gedaan. Dat vind ik al best een goede score, omdat we het alleen hadden gedeeld via onze socials. Door de drukte voor kerst staat het deze maand op een lager pitje, maar er zijn plannen om de campagne ook nog te delen met de bedrijven waar we opdrachten van krijgen en te kijken of er misschien nog een fonds is dat ons wil steunen. Wat ook leuk was, vlak na de lancering van de campagne kwam een artikel uit in de Groene Amsterdammer van mijn collega Bram Kalkman over de betekenis van zijn werk en de bewuste keuze om als fietskoerier te werken. Dat artikel kreeg superveel aandacht en daardoor ontstond een kruisbestuiving. Mensen gingen via het artikel op onze website kijken en kwamen zo ook terecht bij de campagne.”
Koffie en planning
Ester: “Weet je ook al een beetje of het in de praktijk werkt?”
Tobias: “Ja, het bracht wel echt iets op gang bij de koeriers. Bij een aantal hebben we af en toe een half uur extra tijd ingepland. En soms doen ze dat gewoon zelf al. Zo komt het wel eens voor dat een koerier tussendoor een kwartier een kop koffiedrinkt bij iemand. Een andere collega gaf terug dat hij door deze campagne überhaupt meer de vrijheid voelt om vaker in gesprek te gaan met klanten. Dat het belangrijk is dat ze dat mogen doen. Soms gebeurt het ook op momenten die niet van tevoren zijn ingepland. Wat dan natuurlijk weer zoeken is voor de planner, omdat we wel alles op tijd willen bezorgen. Dan kom je weer in dat spanningsveld, maar dat wisten we toen we begonnen aan deze campagne.”
Verbindend fietsen
Ester: “Maakt het nog uit dat jullie op de fiets bezorgen en niet met een busje?”
Tobias: “Ja, dat weet ik zeker. Wij geloven dat we verbinden door te fietsen. Vanaf de fiets maak je makkelijker contact met mensen op de weg. Je kan ook makkelijker even letterlijk stilstaan en aandacht geven tijdens het bezorgen of ophalen. Bij alles wat doen zijn sowieso twee dingen essentieel: doen wat we zeggen én het samen doen.”
In gesprek over eenzaamheid
Ester: “Ik ben van plan om in februari een training aan te bieden voor medewerkers van bedrijven over eenzaamheid en wat handvatten om hierover in gesprek te gaan met bewoners. De filiaalmanager van Specsavers gaat zijn medewerkers uitnodigen, maar jullie zijn natuurlijk ook welkom.”
Tobias: “Wat goed, ik denk dat dat een mooie aanvulling kan zijn op onze “Ben ik er” training die we eind januari weer in hebben gepland. Ik ga het onder de aandacht brengen bij mijn collega's!”
Wil je ook doneren?
Ester: “Hoe kunnen mensen meehelpen, Tobias?”
Tobias: “Voor 25 euro kan een koerier ongeveer vijf mensen op de route extra aandacht geven, zonder dat de bezorgtijd eronder lijdt. Je kan trouwens ook een lager of hoger bedrag kiezen, maar zo krijg je een beeld. Het is best simpel, en het kan echt werken. En je ondersteunt dus niet De Fietskoerier als onderneming, je ondersteunt uiteindelijk mensen voor wie een beetje extra aandacht welkom is. Verder verwijs ik iedereen graag naar onze donatiepagina. Daar vind je alle informatie en onze campagnevideo. Aan gulle gevers: heel erg bedankt!”