header achtergrond
Samenwerking Ouderen Netwerkpartner uitgelicht

Cabinepersoneel KLM werkt bij woonzorgcentrum AxionContinu

Je hebt een koninklijke vliegmaatschappij met heel veel personeel. Een deel daarvan is steward/stewardess. Een deel daar weer van kan, bijvoorbeeld door ziekte, even niet worden ingezet. Re-integreren is wat vrijwel altijd volgt, maar wat werkt daarvoor nou het beste?

Voor heel veel bedrijven, inclusief KLM is dat een lastig te beantwoorden vraag. En binnen het bedrijf zelf niet altijd op te lossen. Je kunt cabinepersoneel niet maar een deel van een vlucht laten werken, bijvoorbeeld. En er zijn allerlei werkplekken waar je aan de verzorgende talenten van een steward(ess) niet zoveel hebt.

Blijer en sneller re-integreren

Stella O’Sullivan is manager Health bij KLM en verantwoordelijk voor uitvalpreventie en duurzame inzetbaarheid. Tijdens de bezoekjes aan haar oma in het verpleeghuis merkte hoe eenzaam sommige bewoners zijn. Natuurlijk krijgen ze zorg en aandacht van het personeel, maar die hebben door alle drukte niet altijd tijd voor wat langere persoonlijke aandacht.

Stella kreeg een briljant idee: waarom zou je cabinepersoneel dat op weg is naar herstel niet laten re-integreren in een verpleeghuis? De stewards en stewardessen kunnen hun talenten ten volle inzetten, de bewoners zijn blij met de extra aandacht, het personeel in het verpleeghuis wordt ontlast en KLM heeft haar personeel efficiënt en vervullend gere-integreerd terug. Want als je blij wordt van je re-integratietraject, verloopt dat allicht sneller.

 

Jitske Neijenhuis en John Spekken van KLM geven gymles. 


Pilot in Amsterdam krijgt vervolg

Het idee van Stella werd in 2019 als pilot gerealiseerd in Amsterdam, bij verpleeghuis Eduard Douwes Dekker. Het was een doorslaand succes bij alle partijen, inclusief de bewoners en het personeel. Goed voorbeeld doet goed volgen. Inmiddels lopen er dus ook trajecten in Rotterdam en in Utrecht.

In Utrecht werkt KLM samen met AxionContinu, een koepel met woonzorgcentra en revalidatielocaties in Utrecht, Lopik, de Bilt en IJsselstein. Een van de centra is De Bijnkershoek. AxionContinu maakt deel uit van het netwerk Utrecht Omarmt en dat is eigenlijk ook waar de magie begon. Stella O’Sullivan werd door een bevriende huisarts gewezen op het Netwerk Informele Zorg Utrecht (NIZU). Ester Vlaming, coördinator van Utrecht Omarmt en ambassadeur van het NIZU, ging met haar in gesprek over de wensen en voorwaarden voor het plan en legde die vervolgens voor aan De Bijnkershoek. Die hadden wel oren naar het plan. Uiteindelijk is hier een bloeiende samenwerking uit voortgekomen, waar wederom alle partijen voordeel bij hebben.

De stewards en stewardessen zijn onmisbaar geworden voor de ouderen van De Bijnkershoek.

Op dit moment doen 25 medewerkers van KLM vervangend werk bij De Bijnkershoek, verspreid over 4 dagen in de week. Per dag zijn er ongeveer 10-14 KLM-medewerkers. En dat gaat prima samen. Arnolda de Bruin van AxionContinu: “De KLM’ers draaien zo goed mee, en op allerlei manieren: ze ondersteunen bij activiteiten, geven oprechte aandacht aan bewoners, wandelen met ze of gaan met ze mee naar het ziekenhuis. Veel hebben een-op-een contact met bewoners waar ze een ontzettend fijne klik mee hebben. Hun inzet geeft een extra impuls, ze worden echt gevonden door de bewoners en hun familieleden en ze zijn samen een waardevolle connectie aangegaan. Ze zijn gewoon een heel zichtbaar en onmisbaar onderdeel geworden van De Bijnkershoek.”

En dat is eigenlijk, als je het eenmaal ziet, verbazend logisch, want “de cabine van een passagiersvliegtuig en een woonzorgcentrum mogen compleet verschillende werelden lijken, er is ook een belangrijke overeenkomst. Op beide plekken draait het vooral om gastvrijheid, aandacht en zorg voor mensen”.

Stella O’Sullivan: Elk bedrijf heeft zijn eigen processen en regels. Vele zullen zeggen ‘ik kan mijn medewerkers niet laten re-integreren in de zorg’, maar het kan dus wél.

Donovan Berends (l) en Sylvia Dekker van KLM


Goud waard

Stella pitchte haar visie en plan ook tijdens een bijeenkomst van Utrecht Omarmt. Ze wil namelijk ook andere bedrijven en organisaties inspireren om inventief mensen in te zetten in de zorg. Dat dat niet zomaar even gaat, dat snapt ze heel goed, maar de drie lopende projecten laten zien dat het niet onmogelijk is. Stella: “Elk bedrijf heeft zijn eigen processen en regels. Vele zullen zeggen ‘ik kan mijn medewerkers niet laten re-integreren in de zorg’, maar het kan dus wél. Het vraagt moed, doorzettingsvermogen en een creatieve kijk. Het vraagt om investeren, maar je uiteindelijke output is goud waard. Voor jouw bedrijf, voor jouw mensen, voor de zorgmedewerkers ter plekke en voor de bewoners/bezoekers.”

Trots

Als Utrecht Omarmt zijn we trots dat we Stella en De Bijnkershoek hebben kunnen koppelen, want de reacties zijn heel positief. We onderschrijven de oproep aan andere bedrijven dan ook van harte.

Wil je weten hoe je een begin kunt maken met zo’n vernieuwend plan? Neem contact op met Ester Vlaming of Stella O’Sullivan.

 

MAAK JIJ OOK ZO’N MOOIE MATCH?

De zomerperiode komt er weer aan en veel personeel, vrijwilligers en familieleden gaan dan op vakantie. Dankzij de inzet van KLM is er veel extra aandacht voor de bewoners. Maar De Bijnkershoek zoekt naar nog meer mensen die zich vrijwillig willen inzetten, zodat de dagelijkse activiteiten kunnen doorgaan.

“Alle inzet is welkom”, zegt Arnolda de Bruin. “Ook als je maar eenmalig 1 of 2 uur beschikbaar bent, ben je al waardevol voor bewoners. Bijvoorbeeld door persoonlijk contact te bieden en samen te wandelen of juist iets praktisch te doen, zoals bedden opmaken. Ook bedrijven of andere groepen zijn welkom; we kunnen per keer 1 tot 25 personen plaatsen. Dan gaan we samen aan de slag en maken we er wat moois van.”

 
[Fotograaf: WILLEM MES PHOTOGRAPHY]

Partners Utrecht Omarmt

Er zijn geen resultaten gevonden voor deze zoekopdracht

Toon alle {{totalItems}} deelnemers
www.utrechtomarmt.nl | LinkedIn Utrecht Omarmt | Privacy