Broedplaats voor sociale vernieuwing
1 maart 2022Hulp bieden kan soms zo simpel zijn, zegt Noortje. ‘Het buurtteam geeft ons bijvoorbeeld door dat een bewoner zijn arm heeft gebroken. Dan gaat een vrijwilliger van ons langs om te vragen wat meneer nodig heeft en maakt gelijk een praatje. Dat is toch heel wat anders dan wanneer er even een bezorger van Picnic langskomt.’
Capgemini
Oog voor Utrecht werkt samen met heel verschillende partijen. Zo kwam Noortje in contact met Capgemini, dat is gespecialiseerd in consulting- en technologiediensten. Eenzaamheid was voor het bedrijf hét thema om contact op te nemen met de gemeente en te onderzoeken of het meer kon betekenen voor de stad waar hun hoofdkantoor staat. Dat leidde onder meer tot deelname aan de Beursvloer Utrecht, waar maatschappelijke organisaties elkaar proberen te vinden met vraag en aanbod. Het bedrijf hielp Oog voor Utrecht vervolgens met het maken van een digitale presentatie voor bezoekers van de inloopochtenden over werken met de computer. ‘Ik sta open voor alles en kan aardig beoordelen wat bruikbaar is voor ons. Een bedrijf dat Virtual Reality-reizen maakt, wilde graag ook ouderen bereiken. Dan zeg ik: kom rustig een keer langs om alles te laten zien en ervaren.’
“Het heet Utrecht Omarmt omdat we hopen dat de hele stad een steentje wil bijdragen, niet alleen de organisaties die zich daar al mee bezighouden. Brede aandacht is noodzakelijk vanwege de urgentie van het probleem.”
Duurzame aanpak
De samenwerking krijgt ook vorm via het netwerk Utrecht Omarmt, dat streeft naar een duurzame aanpak van eenzaamheid. Capgemini is een voorbeeld van een bedrijf dat deze ambitie onderschrijft en zich aan heeft gesloten.
Corona brengt dat duidelijk aan het licht: alle beperkingen hebben de behoefte aan contact duidelijker gemaakt dan ooit. En Oog voor Utrecht probeert daar op meerdere manieren zo goed mogelijk aan tegemoet te komen. Met een oliebollenactie of bloemschikken, met het maken van ‘oogappeltjesjam’ of een computercursus, met een gezellige bingo of boodschappen doen voor kwetsbare bewoners. 'Het heet Utrecht Omarmt omdat we hopen dat de hele stad een steentje wil bijdragen, niet alleen de organisaties die zich daar al mee bezighouden. Brede aandacht is noodzakelijk vanwege de urgentie van het probleem.'

Maatjesproject
Niemand kan zonder persoonlijk contact. Toen dat tijdens de eerste lockdown bijna onmogelijk werd, vroeg Noortje zich direct af wat ze kon doen om ‘haar’ kwetsbare ouderen in beeld te houden. ‘Het zijn er nu zo’n 250, toen ging het nog om 150 ouderen die ik natuurlijk niet allemaal zelf kon bellen. Daarom vroeg ik in de straat waar ik zelf woon wie er mee wilde helpen. Dat mondde uit in ons belmaatjesproject, waarvoor zich maar liefst negentig vrijwilligers aanmeldden. Daar zijn mooie, blijvende contacten uit ontstaan.’
Spanning na lockdown
Na het einde van de lockdown was het even spannend of bezoekers van de inloopochtenden – op drie plekken in de wijk Noordwest – de weg weer wisten te vinden. Daar hadden ze geen enkele moeite mee, zo bleek al snel. Op een van de drie plekken, de Nicolaas-Monicakerk, was zelfs een verhuizing naar een grotere ruimte noodzakelijk. ‘Uiteindelijk zagen we maar 5 procent niet terug, maar die bewoners zijn allemaal wel gekoppeld aan een maatje.’